۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۲, شنبه

ورود میر حسین 88


میرحسین آنگونه که پیش بینی کرده بودیم آمد. اما بیانیه اعلام حضور وی حاوی نکات بسیار جالبی است که نشان می دهد میرحسین ۸۸ بسیار با آنچه درباره اش فکر می کنند و با میرحسین ۶۷ متفاوت است .چند نکته مهم در بیانیه وی به چشم می خورد:
۱- ارزش آزادی: میرحسین جایگاه ارزشها را مهم می شمرد و می گوید: ارزش هاي مردم حتي از نان سفره هاي مردم با اهميت تر است .به‌ويژه جا دارد که ارزش آزادي در اين عصر مورد توجه چندين‌باره قرار گيرد. اين آرماني است که خرازي‌ها و باقري‌ها و باکري ها در پاي آن جان داده‌اند، زيرا اگر آنان و يارانشان نمي‌ايستادند از جمله نخستين نعمت‌هايي که از ما سلب مي‌شد آزادي بود.
بسیاری از یاران امام مثل میرحسین معتقدند وضعیت آزادی ها اجتماعی در حال حاضر بسیار محدودتر از آنچه است که امام به آن معتقد بود. میرحسین در این کلام تلویحاً از وضعیت موجود انتقاد می کند وخواستار تغییر در نگاه به آن می شود.
۲- تاکید بر جایگاه قانون: در این بیانیه آمده است: قانون شكني صرفا نقض عهد با ملت نيست بلکه انکار خرد جمعي است. اينجانب صراحتا اعلام خطر مي‌کنم که تداوم چنين رويه‌اي به آشفتگي‌هاي لاعلاج در نظام مديريتي منجر مي‌شود، تا جائي که يک روز در کشور سنگي بر روي سنگ نماند. آيا فرصت هايي که تبعيت از قانون در اختيار قرار مي‌دهد پيش از اين مستهلک شده است که دست به اين بازي خطرناک مي‌زنيم؟
این شاید صریح ترین نقد وی بر وضعیت موجود باشد. وی به درستی تشخیص داده که در حال حاضر بزرگترین مشکل ما برخورد سلیقه ای و شخصی با قانون است.
۳- نگاه ویژه به مستضعفین: شاید سالها بود این کلمه زیاد مورد استفاده قرار نمی گرفت و شاید تنها قسمتی از بیانیه وی که بوی سالهای جنگ و اوایل انقلاب را می دهد همین قسمت است. وی می گوید: مستضعفان اين مطمئن‌ترين پايگاه براي ارزش‌هاي برآمده از انقلاب اسلامي و آماده‌ترين قشر براي اصلاحگري و پايبندترين پشتوانه براي اصول و اصول‌گرايي صبورانه به‌گوشند که آيا فرزندان مصدرنشين‌شان همچنان به جايگاه عزيز آنان اقرار مي‌کنند و بر وظايف تخطي‌ناپذيرشان در حمايت از منافع محرومين اصرار مي‌کنند....ما را چه مي‌شود که به کمترين بهانه خانه آرزوهاي همت را خراب مي‌کنيم تا به جايش برج‌هايي از جاه‌طلبي خود بسازيم؟ بايد بدانيم که گشودگي در مقابل انتظار مستضعفان و بازگشت به ارزشها هرگز کوشش براي يافتن راه حل هايي که به نيرومند شدن اقتصاد کشور بيانجامد ، فضاي کسب و کار را رونق دهد و از نيروهاي مولد و توليد ملي حمايت همه جانبه کند از اهميت نخواهد انداخت....
نگاه چپ گرای اقتصادی میرحسین در این قسمت به خوبی مشخص می شود و تفاوت دیدگاه وی با برخی گروهها مشهود میشود.
۴-اخلاق انتخاباتی: آنچه به عنوان اخلاق در انتخاباتها در سالهای اخیر به فراموشی سپرده شده بود مورد توجه ویژه وی قرار می گیرد. میرحسین اینگونه می گوید: در جريان فعاليت‌هاي انتخاباتي، ستاد اينجانب حق چاپ و تکثير عکس مرا نخواهد داشت و از علاقمنداني که ممکن است به صورت خودجوش وارد صحنه تبليغات شوند نيز انتظار دارم که به اين خواسته خدمتگزار خود توجه کنند. از نظر من نوشته ساده يک شهروند علاقمند به سرنوشت کشور در پشت شيشه مغازه‌اش دلنشين‌ترين و موثرترين الگوي تبليغاتي است.
اين نه بدان معناست که استفاده ازتصوير را الزاما مسرفانه و يا فريبکارانه بدانم، بلکه مي‌خواهم ازکارهايي که شايعه شيوعشان را درفصول انتخابات شنيده‌ام، واميدوارم هرگز واقع نشده باشند، به اکيدترين وجهي پيشگيري کنم.
هرگونه عمل خلاف اخلاق حضور و نشاط مردم را در صحنه انتخابات خدشه‌دار مي‌کند. چنانچه نام اينجانب در معرض اسائه قرار بگيرد انتظار از علاقمندان و حاميان سکوت است، چه رسد به آن که خداي‌ناکرده خود مرتکب هتک حرمت و بي‌ادبي نسبت به کسي شوند و نوشته يا گفته ناحقي را اشاعه دهند.
علاقمندان مطمئن باشند اگر مواردي رخ دهد که بر حسب موازين اخلاقي و قانوني نياز به پيگيري داشته باشد ستاد به وظيفه خود در اين زمينه عمل مي‌کند. همچنين از همه عزيزان و دوستان تقاضا دارم به هيچ‌وجه از امکانات و اموال عمومي، چه به صورت مستقيم و يا غير مستقيم، در امور انتخاباتي استفاده نکنند.
۵-وحدت: در پایان بیانیه بر وحدت اینگونه تاکید شده: حل مسائل بزرگ نه فقط نياز به همفکري همه انديشه‌ها و گفتمان‌ها، که به وحدت و انسجام تمامي نيروهاي توانمند کشور نيز نيازمند است. اميدوارم با پختگي و حکمتي که در دلسوزان وجود دارد بتوانيم سرانجام به اين هر دو ضرورت پاسخي درخور بدهيم.

این بیانیه باز اثبات کرد که وی احیای کلام امام و راه وی را نیاز اصلی انقلاب می داند و به خوبی از فاصله گرفتن برخی با ارزشهای واقعی مدنظر امام احساس خطر کرده است. باید منتظر بود ودید آیا شعارهای وی در کارزار بلبشوی انتخابات و در تکثر کاندیداها مورد اقبال مردم قرار می گیرد یا خیر.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر