۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۲, شنبه

تحلیل بهزا د نبوی ا ز ا نتخا با ت


بهزاد نبوی در دیدار با جمعی از دانشجویان اصلاح طلب دانشگاه صنعتی شریف به پرسش های آنان پاسخ گفت. به گزارش پایگاه خبری سازمان مجاهدین انقلاب در این دیدار که در دفتر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و اعضای فعال نشریه اصلاحات صورت گرفت، نبوی ضمن خوشامدگویی به فعالان اصلاح طلب دانشگاه صنعتی شریف، پس از شنیدن پرسش های آنان به تشریح دیدگاه ها و مواضع سازمان مجاهدین انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری 88 پرداخت.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر موضع سازمان نسبت به کاندیداتوری مهندس موسوی در انتخابات آتی، ضمن یادآوری تلاش اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در سال 84 برای راضی نمودن موسوی جهت حضور در انتخابات گفت: پیش از حضور مهندس موسوی نیز ما ضمن اعلام حمایت خود از آقای خاتمی، از حضور آقای کروبی در انتخابات و ارائه دیدگاه های ایشان نیز استقبال کردیم و تنها ابراز امیدواری نمودیم که اصلاح طلبان در نهایت با یک کاندیدا وارد عرصه انتخابات شوند. حال که آقای موسوی نیز در انتخابات حضور پیدا کرده اند، ما از حضور ایشان نیز استقبال می کنیم. در سال 84 نیز از آنجا که با توجه به نبود چهره های رای آور اصلاح طلب و مستقل، وضعیت نابه سامانی مانند دولت نهم را پیش بینی می¬کردیم، به ایشان اعلام نمودیم که ضمن اختلاف نظر در پاره ای از موارد، در صورت کاندیداتوری آقای موسوی با تمام توان از ایشان حمایت خواهیم نمود، که البته این اتفاق در آن زمان رخ نداد.
نبوی در ادامه با در نظر گرفتن چهار راه قابل تصور برای ادامه رقابت های انتخاباتی اصلاح طلبان افزود: نخستین راه حل برای نزدیک تر شدن به اجماع این است که آقای خاتمی بنا به وظیفه اخلاقی که برای خود متصور بودند در همین ابتدا به سود مهندس موسوی کنار بکشند که مخالفین این نظر معتقدند شرایط امروز با شرایط روزی که آقای خاتمی گفتند یا ایشان یا آقای موسوی در انتخابات حضور می یابند متفاوت است. زیرا آقای خاتمی پس از چند بارملاقات با مهندس موسوی اعلام نامزدي كردند و امروز هم یک ماه از اعلام نامزدی آقای خاتمی در انتخابات می گذرد و دیگر شرایط مثل گذشته نیست. سازمان مجاهدین انقلاب این راه را بدترین راه حل می داند زیرا علاوه بر تفاوت شرایط، مصلحت نيست آقای خاتمی با این حجم از پشتیبانی مردمی كه در اولين سفرهاي استاني مشاهده شد، از صحنه انتخابات خارج شوند.
راه دوم این است که آقای خاتمی و مهندس موسوی تا پایان انتخابات بمانند و هیچ یک به سود دیگری کنار نروند که این نیز از نگاه سازمان مجاهدین انقلاب مناسب نیست. زیرا ممکن است این دو کاندیدا تا حدی رأی یکدیگر را بشکنند. هر چند بخش گسترده ای از آرای مهندس موسوی را کسانی تشکیل خواهند داد که با خیال شباهت احمدی نژاد به شهید رجایی و مهندس موسوی به او رای داده اند و امروز با مشاهده عملکرد ضعیف دولت نهم و حضور شخص آقای موسوی در انتخابات، دیگر دلیلی برای رای دادن به احمدی نژاد ندارند.
راه حل سوم که از نظر ما بهترین راه حل است این است که پیش از شروع ثبت نام یک نظرسنجی زیر نظر هر سه کاندیدا انجام شود و کاندیدایی که محبوبیت بیشتری داشت در صحنه بماند و دو کاندیدای دیگر به نفع او کنار بروند که البته شرط انجام این کار پذیرش آن از سوی هر سه نامزد است.
چهارمین راه حلی که از نظر ما در شرایط کنونی مناسب است عدم انصراف سریع آقای خاتمی است. به نظر ما بهتر است ایشان به فعالیت انتخاباتی خود ادامه دهند و سفرهای استانی خود را نیز داشته باشند. چرا که این کار تنها به سود ایشان نیست، بلکه به سود آقای کروبی و مهندس موسوی نیز هست و حضور آقای خاتمی در هر شهر به معنای به راه افتادن موجی از استقبال ها و حرکت تحول خواهانه مردم خواهد بود. در نهایت نیز اگر آقای خاتمی دیدند بر اساس نظرسنجی ها محبوبیت و رای آوری مهندس موسوی یا آقای کروبی به اندازه محبوبیت ایشان و یا حتی در حد ده بیست درصد کم تر است، به نفع آن ها کنار بروند. اما اگر فاصله آرای ایشان با دو کاندیدای دیگر زیاد بود و کنار رفتن ایشان به معنای خالی کردن عرصه برای جناح مقابل بود، آن گاه بايد تدبير ديگري انديشيد.
نبوی هم چنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برخورد دولت اصلاحات با کارشکنی هایی که در صورت پیروزی اصلاح طلبان رخ خواهد داد و همچنین نحوه مقابله با بحران های ایجاد شده در زمان دولت نهم گفت: در حال حاضر طرح این مسائل باعث انحراف از فعالیت اصلی که همان تلاش برای پیروزی در انتخابات است می شود. آن چه امروز مهم است تلاش برای خروج کشور از شرایط نا به سامان امروز است و امروز می توان دقیق و محکم گفت که هر یک از این سه بزرگوار که رای بیاورند بسیار بهتر از شرایط کنونی است. اما به طور کلی می توان گفت صرف انتخاب آقای خاتمی به ریاست جمهوری می تواند مانند سال هفتاد و شش بخش بزرگی از تهدیدات خارجی را برطرف کند و در زمینه بحران اقتصادی کنونی نیز بنا به تحلیل صاحبنظران تنها کسی می تواند با این شرایط رو به رو شود که رای مردم را داشته باشد. در زمان دولت آقای هاشمی و بخشی از دوران آقای خاتمی با این که قیمت نفت حتی از قیمت کنونی آن نیز پایین تر بود، اما این دو دولت در اداره کشور مشکلی نداشتند. دلیل مشکلات فعلی این است که با اجرای سیاست های غلط دولت نهم، جامعه به خرج بی حساب درآمد های نفتی عادت نموده و با خالی شدن حساب ذخیره ارزی و کاهش قیمت نفت، امروز دولت نهم کشور را با بحران مواجه نموده است.
نبوی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر سهم سازمان مجاهدین انقلاب در صورت انتخاب مهندس موسوی افزود: ما نه از آقای خاتمی که امروز کاندیدای ماست سهمی درخواست کرده ایم و نه از آقای موسوی و کروبی چنین چیزی خواهیم خواست و شاهد ما نیز دوران هشت ساله ریاست جمهوری آقای خاتمی است که در این دوره اعضای سازمان مجاهدین انقلاب تنها در سه پست معاونت وزرا منصوب شدند و در دوره ششم مجلس شورای اسلامی نیز تنها من و آقای آرمین از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به مجلس راه یافتیم که البته همین نیز به دلیل درخواست گروه های دیگر بود. بنابر این، این مساله از نظر ما تاثیر خاصی بر حمایت سازمان از یک کاندیدا ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر